Insights

Fietsplan Versus Auto van de zaak

 |  10 minuten lezen

Als kind heb je er misschien wel eens over gedroomd, een mooie auto voor de deur. 

Wat je toen als kind niet wist waren de kosten van een mooie auto; de aanschafprijs, onderhoud en niet te vergeten de brandstof. De auto was jaren lang super belangrijk voor het bedrijfsleven. Het zorgde ervoor dat werknemers naar hun werk kon reizen, werknemers die niet eens in dezelfde stad woonden. Zo kon je buiten de stad wonen en toch naar je werk reizen zonder afhankelijk te zijn van het openbaar vervoer. Maar als iedereen dit doet krijg je? inderdaad, filevorming. Gemiddeld staat ongeveer 6% van de beroepsbevolking vast in de file per dag ongeveer 830.000 mensen. Samen rijden die ongeveer 716.000 auto's.

Toen kregen we COVID-19...... Van statussymbool naar kostenpost! 

Heel de wereld ging op slot en ons werk veranderde in rap tempo. Van iedereen op het kantoor naar iedereen naar zijn thuiskantoor. Het opende veel nieuwe mogelijkheden, er stonden bedrijven op maar er vielen ook bedrijven om. Nu werd bewezen dat we echt wel thuis konden werken. Maar is dat beter? Dat moet nog blijken maar wat wel wisten is dat we in eens voor auto's betaalde die we niet meer gebruikten. Dat is toch zonde...  We hechten nu veel meer waarde aan waar we wonen/werken. Hoe kom ik daar? Beweeg ik wel voldoende, flexibele uren vs met z'n allen naar het kantoor.

Nu zien we zelfs een afname van het aantal nieuwe leasecontracten. Veel bedrijven gaan kantoren slimmer indelen en thuiswerken is here tot stay. De grootste werkgevers in Nederland zien al een afname in de gemiddelde gereden kilometers en doordat veel werk remote kiezen ze liever voor duurzamere opties zoals trein of de fiets. De laatste jaren zijn er meerdere mobiliteitsconcepten marktaandeel aan het winnen. Denk hierbij aan deelfietsen/scooters en straks ook electrische stepjes. Wat al mogelijk was maar wellicht nu vernieuwde intersse is het aanschaffen of huren van fietsen. Voor werkgevers is het bieden van een fietsplan een mogelijkheid.

Wat kost een fietsplan?   

Veel werkgevers bieden werknemers een fietsplan aan om ze vitaal te houden of the krijgen. De coronajaren hebben voor o.a. fietsenwinkels een recordomzet gezorgd. Men kiest tegenwoordig ook liever voor een E-bike, deze zijn in verhouding met normale fiets natuurlijk een stap duurder. Als werkgever kan je jouw werknemers een fietsplan aanbieden, dit hoeft voor jou als werkgevers niets te kosten. 

Het fietsplan is voor iedereen en gratis voor werkgevers. Optioneel kan je ervoor kiezen om een bijdrage te doen of de leasekosten kosten volledig op je te nemen. Het fietsplan hoeft je als werkgever dus niets te kosten. De werkgever kan namelijk gebruik maken van de WKR, hierdoor kan een werknemer met belastingvoordeel een fiets aanschaffen en dit kost de werkgevers niets.

 

Benieuwd hoe het werkt? 

Neem contact op